Uppdaterade rekommendationer för vår idrott
2020-06-10 21:04

Med anledning av den rådande situationen till följd av cororaviruset, covid-19, samt de uppdateringar som nu kommit vill vi informera våra medlemmar, tränare, ledare, samt föräldrar och supportrar om hur vår verksamhet kommer att se ut framöver.

Uppdateringen är gjord efter att Svenska Cheerleadingförbundet och Riksidrottsförbundet i samråd med ansvariga myndigheter har lättat på restriktionerna för idrotten.

Följande gäller vid träning inom vår förening tills vidare:

Vi kommer att även fortsatt bedriva träning, men med tydliga regler och krav. Allt till gagn för våra medlemmar och tränares trygghet, samt för att bidra till att förhindra och minska smittspridningen. Som främsta försiktighetsåtgärd uppmanar vi alla att alltid vara noga och strikta med sin handhygien, och vid minsta tecken på sjukdomssymtom stanna hemma.

Det nya nu är att vi kommer tillåta volter och stunt / att man bygger på våra inomhusträningar, men med vissa begränsningar och tydliga förhållningsregler.

Efter att restriktionen emot närkontakt tas bort den 14 juni, bör begränsat voltande och byggande / stuntande kunna genomföras enligt följande:

• Använda fasta stuntgrupper på max 5 personer.
  • Vi undviker att prova nya grupper under en träning, som gör att vi tvingas rotera utövare så att fler får närkontakt.
  • Vi bygger enbart säkra moment (läs grundläggande teknik) som inte kräver pass av tränare eller lagkamrater.
  • Vi håller avstånd mellan de olika stuntgrupperna
  • Vi undviker pyramider där det krävs närkontakt mellan fler utövare och fler stuntgrupper.

Tänk på att ingen byggträning har skett under lång tid. Därför måste alla lag och alla grupper börja på en säker och trygg nivå, med enklare moment och adekvat grundträning, för att sedan jobba sig vidare med gradvis uppbyggnad.

• Vi minimera tumbling- och voltträningen som kräver pass. Tränarna kommer enbart att erbjuda lätt pass / stöd.
  • Vi anpassar träningen så att vi undviker lekar och övningar som medför att man måste ta i varandra.

Vi uppmanar alla att hålla sig uppdaterade även via Folkhälsomyndighetens hemsida, samt krisinformation.se om det rådande läget.

För att minimera risken för smittspridning kommer vi även fortsättningsvis att strikt hålla på vår regel att inga andra än våra aktiva utövare och deras tränare får vistas i träningshallen, samt att vi lägger en av två träningar i veckan utomhus.

I övrigt följer föreningen i likhet med Svenska Cheerleadingförbundet ansvariga myndigheters rekommendationer och direktiv till följd av spridningen av coronaviruset och kommer att förhålla oss till dessa även fortsättningsvis och återkommer med information om något skulle förändras.

Följande allmänna riktlinjer gäller för samtliga i föreningen tills vidare:

• Om man känner sig sjuk, hängig, snuvig eller upplever symtom såsom feber, halsont, hosta eller andra luftvägsymptom skall man stanna hemma för att undvika eventuell smittspridning. Som vanligt meddelar ni alltid eventuell frånvaro till era tränare. Glöm inte att kontakta 1177 för eventuell sjukvårdsrådgivning. Allmänna frågor om coronaviruset kan ställas till 113 13.
  • Samtliga aktiva skall tvätta händerna med tvål och varmt vatten före och efter träning, samt före matintag och efter toalettbesök. Vi kommer även se till att handsprit finns tillgängligt i hallen.
  • De aktiva får ej dela vattenflaska på träningarna, utan alla måste alltid ta med sig en egen, fylld vattenflaska.
  • Om man behöver hosta eller nysa av andra anledningar skall man göra det i armvecket eller i en pappersnäsduk, på avstånd från andra.
  • Tränarna ska informeras om någon av våra medlemmar eller en närstående till någon av våra medlemmar råkar insjukna med covid-19.

Vi är medvetna om att varje individs situation är unik. Allmäntillstånd eller sjukdomshistorik i den närmaste omgivningen kan påverka beslut. Det är alltid individens (vårdnadshavare för de under 18 år) egna beslut om medverkan som gäller.

I den speciella situation som råder är det alltid individers hälsa och säkerhet som kommer att vara i fokus. Tänk därför även på de riskgrupper som finns i er närhet. Visa särskild vaksamhet och försiktighet gentemot äldre personer och de som tillhör en riskgrupp.

Vi rekommenderar samtliga medlemmar, tränare, ledare och föräldrar att besöka följande sidor för att hålla sig uppdaterad om läget när det handlar om coronavirusets spridning:

Vår egen samlingssida med Folkhälsomyndighetens information till barn och unga

Folkhälsomyndighetens allmänna råd för att undvika smittspridning:

Krisinformation.se

1177 Vårdguiden

Region Norrbotten

Så pratar du med barn om coronaviruset

Svenska Cheerleadingförbundet

Samlingssidan för hur coronaviruset påverkar svensk cheerleading

Riksidrottsförbundet