Cheerleading och LCD står för trygghet
2021-08-27 23:23

Under torsdagen nåddes vi av informationen att Svenska Cheerleadingförbundet fått kännedom om och utreder vad de beskriver som olämpligt och eventuellt olagligt beteende. Något som förbundet ser allvarligt på och därför har också information gått ut till landets samtliga föreningar. Även till oss.

Därför informerar vi nu även er som våra medlemmar. För det är jätteviktigt att vi gemensamt bistår och stöttar de som blir utsatta för felaktiga beteenden, så som sexuella anspelningar och sexuella kränkningar. Det är aldrig den som utsätts som gör fel. Felet ligger alltid hos förövaren.

När du deltar och utövar cheerleading ska du aldrig behöva känna dig rädd, orolig eller otrygg. Oavsett ålder, etniskt ursprung, sexuell läggning, religiös tillhörighet, kön eller fysiska och psykiska förutsättningar ska man känna sig välkommen.

Som ett led i detta arbete får samtliga ledare som tar på sig uppdrag inom Luleå Cheer & Dance Team delta i kontinuerliga utbildningar och information kring Trygg idrott. De ska veta vad som gäller och dem ska förstå vad de själva kan göra om de upptäcker något som är fel eller får några signaler om det.

Vi har även lyft upp frågan om att träna barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar på vår agenda, för att samtliga utövare av sporten förtjänar och har rätt till ett bra och korrekt bemötande. Dessutom får samtliga ledare genomgå e-utbildningen Ren Vinnare, då vi som en del i vårt antidopingarbete även avser att Vaccinera klubben.

Vidare så måste alla ledare, tränare och andra med ett förtroendeuppdrag i vår förening och som är 15 år eller äldre sedan 2020 lämna in ett utdrag ur belastningsregistret. Det gäller även föräldrar som medföljer som hjälpledare på våra resor. Vi ser också till att de gästtränare som vi tar in till vår förening är bakgrundskollade, dels genom att söka sanktion hos Svenska Cheerleadingförbundet, men vi gör det också genom att ta in egna referenser och rekommendationer.

Kvarstår några frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att höra av er.

Enklast är att maila eller ringa eller skicka PM via våra sociala media, som Facebook och Instagram. Det går också bra att kontakta Svenska Cheerleadingförbundet enligt nedanstående information.

Katarina Eriksson

Generalsekreterare

gs(a)cheerleading.se

Elin Axelsson

Barn och Ungdomsansvarig

elin.axelsson(a)cheerleading.se

Inte bara cheerleading, utan även LCD, ska garantera dig som medlem och utövare en trygg miljö!

// Tack för ditt förtroende och tack för att just du har valt att vara en del av Luleå Cheer & Dance Team

Här nedanför hittar ni det informationsbrev som Svenska Cheerleadingförbundet skickade ut till landets samtliga medlemsföreningar under torsdagen.

Viktig information till föreningar

Vi har fått kännedom om olämpligt och eventuellt olagligt beteende kopplat till cheerleadingverksamhet. Detta har lett till att förbundet gjort en anmälan till SCF:s juridiska nämnd, informerat polis och uppmanat målsman och den utsatta att anmäla händelsen.

Vi ser allvarligt på det som framkommit. Det finns anledning att tro att fler personer kan vara berörda. Vi ber er kontakta oss om ni vet något mer eller känner till någon som utsatts för felaktiga beteenden, så som sexuella anspelningar eller kränkningar. Vi behöver tillsammans säkerställa en trygg miljö för samtliga cheerleaders.

Hos oss kan man alltid kontakta följande personer:

• Katarina Eriksson, generalsekreterare
  • Elin Axelsson, barn- och ungdomsansvarig

Vill någon vara anonym går det alltid bra att kontakta RF:s visselblåsartjänst. För stöttning går det även att kontakta både BRIS och Idrottsombudsmannen.

Trygg idrott

Mer information om vad som är oacceptabelt beteende inom idrotten går att läsa om på www.barnensspelregler.se .

Bra är att barnen tillsammans med vuxna läser igenom regel 4, 5 och 6  för att veta vad som räknas som brott, ofredanden, kränkningar och olämpligt beteende.  Reglerna baseras på dokumentet Skapa trygga idrottsmiljöer.

(https://www.rf.se/globalassets/riksidrottsforbundet/nya-dokument/nya-dokumentbanken/ovrigt/skapa-trygga-idrottsmiljoer.pdf)

Utöver är det bra att veta om den information vi har på vår hemsida

Vi vill även uppmana er som inte redan påbörjat ett arbete i er föreningsstyrelse med Trygg idrott, att göra detta. Ta gärna kontakt med er RF/SISU-distrikt och inled arbete inom Skapa trygga idrottsmiljöer.

Det är viktigt att varje förening inom vårt arbete har en tydlig bild av hur ni upprätthåller en trygg idrottsmiljö i er förening, inklusive vem som barn kan kontakta om så behövs.

Som förbund vill vi göra vårt allra yttersta för att skapa en trygg miljö där våra utövare och ledare kan trivas, växa och utvecklas, och känna glädje över vår idrott.

Vi är tacksamma över att ni som föreningar är ansvarsfulla och att vi tillsammans kan skapa den trygga miljö våra barn och ungdomar förtjänar.

Vänliga hälsningar,
Generalsekreterare Katarina Eriksson