Vi står bakom Svenska Cheerleadingförbundet
2019-05-13 11:51

Inför Riksidrottsmötet nu i maj har vårt idrottsförbund, Svenska Cheerleadingförbundet, återigen ansökt om medlemskap och att få bli ett specialidrottsförbund i Riksidrottsförbundet. För oss känns det märkligt att det ännu inte blivit verklighet eller att vi ens ska behöva argumentera för något som är så självklart. Vi vill ju att Svenska Cheerleadingförbundet ska få och ges samma goda förutsättningar som alla andra specialidrottsförbund.

Vi ställer oss frågande till hur man inom Riksidrottsförbundet och Riksidrottsstyrelsen resonerar när man inte hittills beviljat eller ställt sig bakom att erkänna cheerleading som en egen idrott och därmed låta vårt eget idrottsförbund bli ett eget specialidrottsförbund. Nu är det hög tid att ändra på det. Svenska Cheerleadingförbundet uppfyller ju alla kriterier som ställs för att få bli ett specialidrottsförbund. Klart att cheerleading ska erkännas även i Sverige!

In och läs artiklarna! Dela gärna och sprid vidare artiklarna, för att göra vår röst hörd.

Se filmen med SCFs förbundsordförande som gjordes av International Cheer Union med anledning av att vi ansökt om att få bli ett specialidrottsförbund inom Riksidrottsförbundet.

Tänk om idrottsrörelsen i Sverige skulle välja att ta ställning för oss och alla de andra, dryga 10 600 utövarna av cheerleading, som finns runt om i landet. Det skulle göra att ännu fler kunde välkomnas och delta i verksamheten. Men ett erkännande skulle också skapa mer jämlika förutsättningar, för bland annat utbildningsverksamheten, men också för landslagsverksamheten som trots bristande resurser och ideella krafter redan idag presterar på toppnivå även internationellt. Det skulle också göra att Svenska Cheerleadingförbundet skulle kunna använda mer resurser till att hjälpa föreningarna att inte bara utveckla deras verksamhet, utan även till att stötta ännu fler tjejer och killar som vill träna cheerleading.

Alla dessa aktiva, från de som tränar på högsta, internationella elitnivå till de som tränar bara för att det är roligt förtjänar ett erkännande och inte att bli ihop buntade eller jämförda med en annan idrott, i detta fall gymnastik.

Att på det sättet som Riksidrottsstyrelsen argumenterar när de jämför och sätter ett likhetstecken mellan cheerleading och gymnastik i sitt yttrande till SCFs ansökan och där man också föreslår RIM att därför avslå medlemsansökan är som att säga att handboll och basket är samma sak. Detta då båda sporterna spelar och studsar med en boll. De borde därmed utgöra ett sammanslaget specialidrottsförbund. Ni hör ju hur dumt det låter. Det är varken rimligt eller realistiskt.

Under de år vi bedrivit vår verksamhet har vi både i vår egen förening och i andras föreningar runt om i landet kunnat följa och se en otrolig mängd tjejer och killar växa och bli självsäkra, trygga och drivna individer. Allt detta tack vare cheerleading. Tänk vad mycket fantastiskt vårt idrottsförbund, Svenska Cheerleadingförbundet hade kunnat åstadkomma, om man hade getts samma goda, jämställda förutsättningar som övriga idrottsförbund.

Internationellt är cheerleading redan erkänt, exempelvis i vårt grannland Finland. Cheerleading har även fått ett provisoriskt erkännande av Internationella Olympiska Kommittén och är invalda i Sport Accord.

Så alla ni som är eller känner någon som kommer att delta i Riksidrottsmötet i Jönköping och då också rösta i olika frågor och beslut - Nu är det dags och hög tid att ställa upp för en sport och idrott som stärker unga tjejer och killars självkänsla, och som bidrar till att samhället får ut individer som kan samarbeta, leda och som lägger ner hjärta och själ i det som de gör. En sport som engagerar, inte bara sina deltagare utan också sin publik.

Svenska Cheerleadingförbundet över 20 års erfarenhet av att organisera sporten cheerleading. Låt förbundet bli fullvärdiga medlemmar i RF och låt oss tillsammans fortsätta att utveckla svensk cheerleading.