Föreningens första tävlingslag, Honeybees cheer minior, DM 2000 i Örnsköldsvik.

Föreningen såg dagens ljus under hösten 1998 då de som var med och grundade vår förening startade upp en grupp, som till nästa termin blev två grupper. Då tränade vi på Träningsvärket och var en del av Lulegymnasterna. Men efter drygt ett år, i slutet av 1999, bestämde vi oss för att gå vår egen väg och bilda en egen förening.

Den 31 januari 2000 bildades Luleå Cheer & Dance Team. Ett namn som kom från de två grenar som då fanns inom sporten, cheer och dance.

Under några år, mellan 2001-2010 så hade vi också "dansgrenen" inom cheerleading representerad inom vår förening. En verksamhet som vi gärna återupptar igen.

I övrigt har vår verksamhet varit mest fokuserad på det som kommer ur den traditionella grenen av cheerleading.

Vi har förutom att tävla i olika lagklasser även tävlat individuellt och i group stunt. Föreningen har sedan den bildades deltagit på samtliga DM, samt på RM, SM och EM i de klasser där vi kvalificerat oss vidare.

Här hittar du vår mertitlista när det handlar om tävlingar.

Föreningen är sedan start anslutna till Svenska Cheerleadingförbundet. Innan SCF blev ett eget specialidrottsförbund inom RF tillhörde vi även Svenska Gymnastikförbundet, för att på sätt ha en egen direktanslutning till Riksidrottsförbundet.

Så från att ha haft sin grund bland 14 utövare som älskade cheerleading över allt annat föddes vår förening. Det har gått upp och ner. Vi har också hunnit med ett generationskifte. Men hela tiden har föreningens bästa där vår idrott fått stå i fokus ihop med sunda och trygga värderingar.

Idag känner vi oss starkare än någonsin. Vi har också bytt namn för att fokusera på kärnverksamheten i vår förening, idrotten cheerleading. Idag heter vår förening - Luleå Cheerleadingförening, LCD. Välkommen du också till oss i LCD!