Försäkringsinformation

Svedea är Svenska Cheerleadingförbundets nuvarande försäkringsbolag. Alla aktiva och ledare som har en gilltig licens hos oss har en försäkringsskydd genom Svedea.

En eventuell skada anmäler du till Svedea. Detta görs via Svedeas hemsida och det formulär som finns där. Har ni frågor kring er anmälan så når ni Svedea via telefonnummer 0771-160 199.  Glöm inte att även informera föreningen och ansvarig tränare.

Ni hittar mer information och villkor på Svedeas hemsida.

Föreningen har sedan en basförsäkring via Riksidrottsförbundet hos Folksam, men de aktiva är försäkrade via Svedea, enligt ovan.

Försäkringar i LCD

Samtliga medlemmar och tränare inom Luleå Cheerleadingförening, LCD är försäkrade och licensierade inom Svenska Cheerleadingförbundet. De försäkringar som vi tecknar genom Pensum och Svedea är enligt följande:

• Träningsgrupper upp till 11 år = basföresäkring
  • Träningsgrupper från 12 år = träningsförsäkring från 12 år
  • Tävlingslag level 1-4 = tävlingsförsäkring grund
  • Tävlingslag elite och group stunt = tävlingsförsäkring utökad
Licens- och föreningstillhörighet

Alla aktiva och tränare ska ha licens. Licensen består av två delar, försäkringsdelen och representationsrätten.

Försäkringsdelen är en personlig olycksfallsförsäkring. Den gäller så länge licensen är aktiv, för aktiviteter som hålls i SCF:s eller ansluten föreningsregi samt är sanktionerade av SCF.

Representationsrätten ger rätt att representera en specifik förening vid tävling. Det går bara att ha representationsrätt för en förening åt gången.

Licensierade personer har rätt att delta i de officiella uppdrag som SCF förmedlar och arrangerar. Dessutom får man rabatt vid förbundets utbildningar.

För ytterligare information hänvisas till Svenska Cheerleadingförbundets hemsida